Školský vzdelávací program
Školský vzdelávací program "Bzučo objavuje svet".
UČEBNÉ OSNOVY
Učebné osnovy tvoria vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí najmenej v rozsahu Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016) v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení neskorších predpisov. Obsah vzdelávania sa v materskej škole vymedzuje v nasledujúcich vzdelávacích oblastiach:
Vzdelávacia oblast':
Jazyk a komunikácia
Hlavný cieľ: Rozvinúť' komunikačné kompetencie dieťaťa vo všetkých jazykových rovinách s využitím špecifického rozvojového potenciálu písanej reči.
Matematika a práca s informáciami
Hlavný ciel': Poskytnúť' základy matematických a informatických poznatkov a zručností, pomocou ktorých sa ďalej rozvíja matematické myslenie a matematické kompetencie nevyhnutné pre vzdelávanie na vyšších stupňoch vzdelávania. Rozvíjať' logické myslenie dieťaťa, chápanie čísel a jednoduchých operácií s nimi, ako aj algoritmické myslenie . V rámci rozvoja geometrických predstáv sa požiadavky na výkon detí sústreďujú na orientáciu v priestore, poznávanie GT a na zoznamovanie sa s problematikou merania dĺžky.
Človek a príroda
Hlavný ciel': Počiatočný rozvoj prírodovednej gramotnosti, viest' deti k vyjadrovaniu aktuálnych predstáv o predmetoch, javoch, a situáciách určených vzdelávacími štandardmi tak, aby malo každé dieťa možnosť' vyjadriť' svoju predstavu a prostredníctvom premyslených podnetov učiteľov, meniť' a zdokonaľovať'.
Človek a spoločnosť
Hlavný ciel': Viest' dieťa k základnej orientácii v blízkom spoločenskom prostredí — v jeho časových, priestorových, sociálnych, medziľudských vzťahoch. Poznávať' spoločenské prostredie, uplatňovať' prosociálnu výchovu
Človek a svet práce
Hlavný ciel': Utvárať' a rozvíjať' základné zručnosti dieťaťa, zvládnuť' úkony bežného dňa a zručnosti pri používaní nástrojov a predmetov v bežnom živote, tých, ktoré sú pre dieťa v rámci vývinového hľadiska dôležité, zo strany učiteľky vytvárať' dostatočný priestor s dostatočným materiálnym zabezpečením na to, aby každé dieťa malo rovnakú možnosť' prakticky rozvíjať' zručnosti
Umenie a kultúra- Hudobná výchova
Hlavný ciel': Rozvíjať' elementárne hudobné schopnosti, zručnosti a návyky (komplex hudobných aktivít" ktoré sa navzájom prelínajú, podmieňujú, dopĺňajú, podporujú, zmysluplne integrujú) detí predškolského veku v šiestich podoblastiach vzdelávacej oblasti hudobná výchova.
Umenie a kultúra - Výtvarná výchova
Hlavný ciel': Dosiahnuť', aby deti prostredníctvom hravých výtvarných činností s materiálmi a nástrojmi pomocou jednoduchých výtvarných vyjadrovacích prostriedkov vyjadrovali svoje predstavy, rozvíjali svoju fantáziu a tvorivosť', získavali a rozvíjali elementárne výtvarné schopnosti, zručnosti a návyky.
Zdravie a pohyb
Hlavný ciel': Poskytovať' základné informácie súvisiace so zdravím a súčasne prostredníctvom vhodných telesných cvičení viest' dieťa k osvojeniu a zdokonaľovaniu pohybových schopností a zručností. Pohyb ako prostriedkom podporovania zdravia a psychosomatického vývinu detí predškolského veku využívať' v každodennom živote bez pocitu únavy a vyčerpania.
Výchovno-vzdelávacia činnosť' v materskej škole sa neviaže výlučne len na jednu z konkrétnych vzdelávacích oblastí. Pri plánovaní obsahu vzdelávania v materskej škole dochádza k vzájomnému prelínaniu vzdelávacích oblastí a k ich integrácii. Pri realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti je potrebná vyváženosť' a vhodná kombinácia vzdelávacích oblastí
Učebné osnovy sú zostavené z desiatich rámcových tematických projektov, ktoré vychádzajú zo života detí v materskej škole, z ich potrieb a individuálnych schopností. Každý obsahový celok, ktorý sa spravidla týka jedného kalendárneho mesiaca obsahuje niekoľko tém, prostredníctvom ktorých sa napÍňajú ciele siedmych vzdelávacích oblastí.
Obsahové celky a ich charakteristika.
September : Vitajte v Bzučovej škôlke
Ciele prvého celku sú smerované na úspešnú adaptáciu novoprijatých detí, zoznamovanie sa s prostredím materskej školy, s rovesníkmi, zamestnancami. Vytvárajú sa pravidlá tried ,na ktorých sa aktívne podieľajú aj deti, hlavne v predškolského veku. Prvé týždne sú zamerané na rozvoj sociálnej komunikácie a vytváranie pozitívnych medziľudských vzťahov, každodennými stretnutiami v rannom kruhu. Deti spoznávajú štruktúru rodiny, učia sa hovoriť o svojich pocitoch, poznávajú spoločné znaky domova a materskej školy ako miesta istoty, bezpečia a lásky.
Témy:
- Bzučo ťa víta v materskej škole
- Bzučo, toto je moja rodina!
- Bzučo, prezradím ti kde bývam.
Október: Jeseň pani bohatá
Deti pozorujú prírodu, citlivo vnímajú zmeny, ktoré sa dejú na jeseň. Tematické zameranie tohto celku poskytne deťom prezentovať svoje aktuálne predstavy o prírode, prírodných javoch v rôznych situáciách. Deti spoznávajú sezónne ovocie a zeleninu, ktorú spolu s pani učiteľkami pestujú v školskej záhrade, spoznávajú voľne žijúce zvieratá v blízkom okolí, v záhrade. Časté vychádzky budú zamerané hlavne na užší kontakt s prírodou spojený s aktívnym pohybom a hrou.
Témy:
Bzučova záhradka
Bzučo a pani jeseň
Bzučove potulky lesom
November: Záhady ľudského tela
Tento mesiac je zameraný hlavne na poznávanie a pomenovanie pozorovateľných i špecifických anatomických kategórií ľudského tela a niektorých ich funkcií. Deti sa učia rozoznať stav zdravia a choroby, starať sa o svoje zdravie a zdravie iných, poznať prístup k účinnej ochrane vlastného zdravia i zdravia iných, spoznávať zdravie ohrozujúce situácie, vedieť zaujať postoj k zdraviu. Deti si vytvárajú kladný vzťah k pohybu a pohybovým aktivitám.
Témy:
Bzučo objavuje ľudské telo
Bzučo chráni svoje zdravie
Bzučo a jeho 5 zmyslov
Bzučo vie ako sa chrániť pred nebezpečenstvom
December: Vianočné tajomstvá
Obsahový celok je zameraný najmä na rozvoj prosociálneho cítenia detí predškolského veku, budovanie vzťahov, oboznámenie sa s tradíciami a zvyklosťami a aktívnou účasťou na príprave osláv a príchodu Mikuláša do materskej školy. Prostredníctvom rôznych aktivít, hier sa deti naučia vzájomnej ohľaduplnosti , pozornosti, kooperatívnemu správaniu, zbaviť sa neschopnosti prekonávať prekážky.
Témy:
Bzučo víta Mikuláša
Bzučova škölka vonia medovníkmi
Bzučo a čarovné Vianoce
Január: V krajine snehu a ľadu
Tento celok dáva priestor na pozorovanie zimnej prírody. Deti prostredníctvom zážitkového učenia budú pozorovať a skúmať vlastnosti vody, snehu a ľadu. Počas každodenných aktivít budú deti pri pobyte vonku vedené k vytváraniu pozitívneho vzťahu k zdravému životnému štýlu, k pohybu na čerstvom vzduchu. Budú si rozvíjať pozitívny vzťah k živej prírode, aktívne sa podieľať na starostlivosti o vtáctvo v zimnom období. Správať sa ohľaduplne k svojim kamarátom a dospelým a uvedomovať si dôsledky nevhodného správania.
Témy:
Bzučo a pani Zima
Bzučo sa postará o vtáčiky aj o zvieratká
Bzučo v dobrej nálade na snehu i na rade
Bzučo objavuje život za polárnym kruhom
Február: Z každého rožku trošku
Február je vrcholiacim zimným obdobím a tradíciou Fašiang v našom regióne. Obsah sprístupňujeme det'om prostredníctvom sviatkov, na ktoré sa lokálne zvyky tradície a folklór viaže. Všetky deti sa s pani učiteľkami zabavia na fašiangovom karnevale v maskách a pochutnajú si na tradičnom fašiangovom jedle ako sú šišky/pampúšiky s jahodovým džemom, či jahodovou penou. Deti budú mat' možnost' vyjadrovat' svoje pocity zo zážitku, nie len z karnevalu, ale i vypočutej rozprávky "O pampúšikovi" a to tak pozitívne ako i negatívne. Okrem zábavy budeme v tomto mesiaci iniciovat' činnosti, pri ktorých sa budú deti stretávat' častejšie s geometrickými útvarmi. Umožníme im v edukačných aktivitách a učebných situáciách čo najrôznejšími formami tvoriť z geometrických tvarov (kreslenie, strihanie, lepenie, skladanie i modelovanie)a telies.
Témy:
Bzučova cesta do vesmíru
Bzučo na karnevale
Bzučov čarovný kufrík
Bzučova kamarátka kvapka Katka
Marec: Jarná brána otvára sa
Marec – mesiac knihy, bude sprevádzaný rozprávkami, rôzneho typu.Na základe manipulácie s knihou, pomocou rozprávok a príbehov, bude našim cieľom utvárať' trvalý pozitívny vzťah ku knihám, k literárnemu i dramatickému umeniu. V rozmanitých tvorivých edukačných aktivitách, pravidelným čítaním, poskytnú učiteľky bohaté zážitky a skúsenosti s čítaním, čím prispejú k vytváraniu čitateľských návykov u detí. Učiteľky vytvoria učebné situácie, v ktorých budú mat' deti možnosť 's príchodom jari, identifikovať' rôznorodosť' rastlinnej ríše, a to predovšetkým v školskej záhrade a v blízkom okolí MŠ.
Témy:
Bzučova obl'úbená kniha
Bzučo víta pani Jar
Bzučova jarná záhradka
Apríl: Poďme spolu za zvieratkami
Apríl je zameraný na spoznávanie a pozorovanie domácich a hospodárskych zvierat, dáva možnosť deťom poznať ako žijú, čím sa živia nielen domáce zvieratá , ale aj zvieratá okolo vodných tokov a vtáky. Cieľom je podnecovať' dieťa, aby nadobúdalo vedomie, že človek a príroda tvoria jeden celok, ktorý je potrebné chrániť', zvel'ad'ovat' a starat' sa oň. Čiastkovým cieľom tohto tematického celku bude rozvíjať' a spresňovať' zmyslové vnímanie, a to predovšetkým prostredníctvom rozličných sluchových zmyslových podnetov v podobe zvukov zvierat , ale i hmatových a zrakových podnetov. Učiteľky umožnia deťom čo najužší kontakt s prírodou spojený s aktívnym pohybom a hrou. Inšpiráciou pre výtvarné, či iné pracovné činnosti nám budú hlavne veľkonočné námety, mláďatká domácich zvierat, vtáčiky, či jarné kvety.
Témy:
Bzučo na gazdovskom dvore
Bzučo a kamaráti pri rybníku
Bzučo ochranca prírody!
Máj: Výprava do prírody
Témy v máji sú spojené s prírodou, rôznorodosť živočíšnej ríše a priame pozorovanie v prírode, priama návšteva Zoo prinesie deťom nové skúsenosti. Deti môžu vyhľadávať v encyklopédiách, skúmať, bádať, pozorovať a dozvedieť sa množstvo zaujímavostí zo sveta zvierat, živej i neživej prírody. Tento mesiac bude venovaný aj rôznym aktivitám spojených so športovaním , zábavou a súťažami s oslavou dňa rodiny.
Témy:
Bzučo a tajomná lúka
Bzučo v ríši hmyzu
Bzučo na návšteve v ZOO
Bzučo rád športuje
Jún: Vôňa leta
Mesiac jún odštartujeme týždňom detskej radosti, zábavy, súťaží, športu, ktoré venujeme deťom k ich sviatku. Deti spoločne v materskej škole oslávia svoj vel'ký deň, na ktorého prípravách sa budú aktívne zúčastňovať' a zároveň pozorovať' priebeh osláv. V prípade dobrej úrody čerešní si na nich pochutíme a s pomocou pani učiteliek a pani kuchárok upečieme čerešňovú bublaninu. Letné obdobie je ideálnym časom na hry s vodou , skúmanie vody, ale aj na rozšírenie poznania práv detí na celej planéte. Na konci školského roka sa rozlúčime s našimi predškolákmi a vyprevadíme ich do sveta školy.
Témy:
Bzučo spoznáva svet
Bzučo cestuje na prázdniny
Bzučo má LETO najradšej
Bzučova rozlúčka s predškolákmi